Mida saab enda aitamiseks ise teha?

Vähenda koormust liigestele

Oluline on valulike liigeste koormuse vähendamine. Seda saab teha mitmel viisil:

  • Püsi oma ideaalkaalus. Ideaalkaalu säilitamine tervisliku dieedi ja liikumise abil on väga tähtis. Kui oled ülekaaluline, proovi lisakilodest lahti saada. Liigne kehakaal annab selja-, puusa- ja põlveliigestele lisakoormuse ning võib vaevusi süvendada. Ka vähene kaalulangus võib anda arvestatava tulemuse.
  • Jaota oma tegevused ühtlaselt kogu päeva peale ja ära püüa kõiki asju korraga ära teha.
  • Kanna paksu ja pehme tallaga jalanõusid. Selline jalats toimib amortisaatorina ja vähendab liigeste põrutamist.
  • Kasuta jalutuskeppi. See aitab vähendada haigele liigesele langevat koormust. Hoia keppi kahjustatud liigesele vastaspoolses käes.
  • Tee asju erineval moel. See aitab kaitsta liigeseid koormuse eest. Kui Sul on randme- või labakäeliigeste artroos, kasuta asjade tõstmiseks ja hoidmiseks mõlemat kätt. Ukse lahtilükkamiseks võid kasutada õlga või puusa. Kui Sul on põlve-, puusa- või seljaliigeste artroos, ära istu liiga pikalt samas asendis. Muuda poole tunni tagant asendit või tee venitusharjutusi. Väldi lõtva kehahoiakut, kuna see lisab liigeste ja lihaste pinget.
  • Muuda oma keskkonda. Otsi võimalusi oma kodu- ja töökeskkonna ning auto muutmiseks, et liigset koormust vähendada. Füsioterapeut võib aidata sind artroosi patsientide tarbeks loodud abivahendite leidmisel.

Üldine füüsiline koormus

On oluline säilitada oma liigeste liikuvust. Treening aitab tugevdada haigestunud liigeseid ümbritsevaid lihaseid ning säilitada liigeste liikumisulatust.

Regulaarne treening, liigeste kaitsmine edasiste vigastuste eest ning ideaalkaalu säilitamine tervisliku toitumise abil võivad aidata sümptoome leevendada, säilitada liigeste liikuvust ning vältida artroosi süvenemist.

Treening on kasulik ka Sinu tervisele ja elukvaliteedile, aitab kaalu kontrolli all hoida ning tagab hea ööune. Hea on näiteks basseinis ujumine, aga ka paljud teised treeninguliigid, näiteks kõndimine. Soovitav on küsida nõu oma perearstilt ja tegevusterapeudilt, kuna vale treening võib liigeseid koormata ning kasu asemel kahju tuua.

Artroosi korral kasulikke liikumisharjutusi saad videona vaadata ja kaasa teha siit

Dieet ja toidulisandid

Tervislik, tasakaalustatud dieet on kasulik Sinu tervisele ning aitab kehakaalu kontrollida. Söö rohkelt puu- ja aedvilju, pastat, kaunvilju, kala ja kanaliha. Vähenda magusate ja rasvaste toitude tarbimist.

Palju diskuteeritakse selle üle, kas teatud toidud võivad artroosi vaevusi vähendada või süvendada. Uuringud jätkuvad, kuid seni on teada, et rasvaste kalade koostises olevad rasvhapped võivad liigesevalu ja -jäikust leevendada.

Glükoosamiinsulfaati, mida toodetakse koorikloomade kestadest, on kasutatud artroosi korral toetavaks raviks. Ajakirjas British Medical Journal hiljuti avaldatud metaanalüüsi väitel pole aga glükoosamiinsulfaat ei üksi ega kombineerituna kondroitiiniga platseebost efektiivsemad artroosi progresseerumise ennetamisel.

EE-0003-DIA-O2-2017
Viimati uuendatud tehtud veebruar 2017.